Kolumne 20. ožujka 2019.

Sedam lakih komada: Novi pivski pubovi grada Zagreba

foto: Getty Images
gastro postao gastro.24sata.hr
Ne toliko daleke 2012. godine, u Hrvatskoj su od craft pivovara postojale Medvedgrad i Bošnjak. Danas ih ima preko 60, a neki lokali sve više pažnje poklanjaju ovim modernim pivima. Posjetili smo sedam zanimljivih lokala u kojima se toče (na samo) craftovi i upitali vlasnike kako im ide...

U početku su tu bili Craft Room, Hop In, Cajt, All in, klasične pivnice s klopom Medvedgrad i Mlinarica, Scout pub u Samoboru, a svakim danom imamo sve više sjajnih lokala, pivnica, kafića i pubova u kojima možete sjesti i naručiti nešto iz ozbiljnog izbora piva sa svih strana svijeta. Naravno, s naglaskom na domaća.

Pa, krenimo pročitati što su nam rekli sami vlasnici, i vidimo se uskoro na pivkanu...

 | Author: Facebook foto: Facebook

Krchma Horvati - Roman i Crni - Rudolfa Bićanića 12
Otvoreni prije dvije godine kao kvartovski "kafić", svjesni smo da smo do sada dobrano prešli okvire kvarta, a i doživljaja "kafića". Iako i dalje uporno tvrdimo da nismo craft bar/pub/whatever, nego caffe bar koji ima craft piva. Igrom slučaja, upravo je craft pivo to koje nas je približilo populaciji van Knežije.

Kako je sve počelo? Kad smo razmišljali što napraviti, iz nekih egoističnih razloga investirali smo u hladnu komoru i ubacili craft piva, prihvaćajući rizik da ćemo ga vjerojatno piti sami sa svojom škvadrom. Ni na kraj nam pameti nije bilo da bismo toliko mogli promijeniti navike ispijanja piva ekipi koja je stasala (kao uostalom i mi sami) uz zidarku ispred dućana. Daskovače (kako od milja zovemo industrijska piva velikih pivara) su prisutne u nekom minornom broju, a upravo radimo na strategiji kako to dodatno prorijediti, da bismo naposljetku možda imali isključivo craft piva u ponudi (Ožujsko, Karlovačko, Pan i Staropramen, te dva radlera, crno Osječko i Union grejp). Sljedeći korak je uvođenje domaćih craft lagera i radlera i pozdrav industriji.

Nema tu neke tajne uspjeha. Budi fer (nema pohlepe, cijene s fiksnom maržom), dobre volje (konobari dobro i na vrijeme plaćeni), puštaj dobru glazbu (nema radija, nema cajki, samo rock/blues/jazz) i imaj kvalitetno pivo (u svakom trenutku moraš znati stanje piva, pa ako treba i skinut' ga s "pipe" makar i na svoju financijsku štetu). Nije neka mudrost, ne? (Smijeh)

 | Author: Facebook foto: Facebook

Crni (suvlasnik) je taj koji poznaje scenu, strah uvijek postoji, ali ako u posao ulaziš iz gušta, a ne zbog love onda je to pozitivan strah da se nekome nećeš svidjeti, a ne da ćeš propasti ako se većini ne svidiš. Moja je filozofija oduvijek bila, daj gostu upravo ono što sam kao gost očekuješ. Posveti se gostu koji je miran i tih, a bundžije i pametnjakoviće samo primiri. Do sada smo u dvije godine predstavili 260 točenih piva, 80 pivovara iz 20 zemalja. 80-tak različitih stilova. U boci u stalnoj ponudi imamo 20 imena iz 9 zemalja različitih stilova i rijetko ih mijenjamo. Tu su i 4 stalne pipe i 3 na koje se rijetko spaja više od kega istog piva. Najbolje nam idu Nova Runda, Pivionica, PriMarius...

Klijentela nam je 7-77, NKV preko saborskih zastupnika do doktora nauka (mislim da svećenika nije bilo), žene, muškarci i transrodni... Sad više nemamo beergeekova u velikom broju kao kad smo otvorili, nego imamo "obične" ljude, kako craft-pivari kažu - civile (smijeh). Od budućnosti se samo nadamo da će nam dopustiti da proširimo terasu, a sve ostalo je – savršeno!

 | Author: Facebook foto: Facebook

Pivnica Bobi i Rudi - Slavko - Trg Ivana Meštrovića, Zapruđe
Kad smo otvarali Pivnicu, žena i ja smo zacrtali lokal kao dnevni boravak, da se ljudi osjećaju kao doma, a da se tako i ponašaju, naravno. Naš slogan je "samo dobra vibra". Tako smo nakon početnih turbulencija i ostvarili ono što smo zacrtali. Svi gosti koji nisu bili takvi dobili su zabranu ulaska, ma koliko dobri potrošači bili. Njihov novac nas ne interesira i zahvaljujući tome sada imamo goste skoro iz svih kvartova Zagreba gdje ljudi doslovce uživaju u odličnoj atmosferi i dobroj zabavi. Klijentela je ovisi o dobu dana; od mama i tata s djecom baka i djeda s unucima kroz jutro i tijekom dana, a navečer od dobi 18 godina do 90 godina.

Uvijek su dobre zabave, pleše se, pjeva i uživa u ispijanju vrhunskih piva. Naravno da se gledaju tekme. Muzika koja ovdje svira uživo vikendima je rock, pop, evergreen i naše zabavne pjesme. Nekad bude 70% žena, nekad 70% muških gostiju, ali nikad nema ekscesa (nekad pola pola i tako. Nema pravila.) U nas se toči 6 vrsta kraft pive od Zmajske i Medvedgrad pivovare. Bilo je puno pokušaja od strane industrijskih pivovara da im se ubaci točeno pivo potpomognuto dosta dobrim financijskim injekcijama, ali su skužili da nije sve na prodaju, pa su odustali.

 | Author: Facebook foto: Facebook

S obzirom na to da nam je koncept bio takav, nije nas bilo strah imati širinu izbora pive jer sam bio siguran da će ljudi to prepoznati i da će sve krenuti onako kako i treba u pivnici. Imamo šezdesetak vrsta piva od toga četrdesetak industrijskih, naših domaćih ali i vrlo kvalitetnih bavarskih, nizozemskih, čeških, poljskih, slovenskih, belgijskih, sa Šri Lnke i ekoloških Hirter piva. Ostalo su craft piva domaćih proizvođača.

Uglavnom, imam dečka koji degustira pive i daje zeleno ili crveni svjetlo za ulaz u naš asortiman. Najprodavaniji brendovi su točena piva Zmajske Pivovare i Medvedgrada. U budućnosti očekujemo da budemo kultno Zagrebačko mjesto za okupljanje, uživanje i opuštanje. To nam je cilj i sve ide u tom smjeru.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Valhalla beer bar - Mario i Antonija - Radićeva 25
Valhalla je nastavak Rune na Gornjem gradu u kojoj su se još 2006. mogla popiti neka belgijska piva, tako da je eksperimentiranje počelo već tad. Danas Valhalla broji između 180 i 210 različitih vrsta piva, većinom craftica, od toga trenutno osam točenih. Svaki od tih novih kegova može potencijalno biti "opasan" za nas jer ne znamo kako će biti prihvaćen od gostiju. Nekad mislimo da će neko pivo oduševiti pa ništa, a nekad se dogodi upravo suprotno. Iz tog razloga trudimo se prilagoditi i učiniti pristupačnijim craft pivo i ljudima koji nisu čuli za njega.

Što se tiče industrijskih piva, imamo i njih u ponudi, jer imamo neke stalne goste koji piju isključivo njih, što stranu što našu. Isto tako nam je lokacija takva da ljudi slučajno zalutaju pa traže najčešće domaću industriju. Njima uvijek preporučujemo barem da probaju craft lager, takozvano "obično pivo" (da se ne prestraše), pa neke uspijemo zainteresirati za čitavu priču oko craft piva. Od svih gostiju mogli bismo reći da 10% dolazi isključivo probati neke craft novitete, a ostatak se drži domaćih craft klasika od kojih su lageri pivovare Mlinarice najčešće najprodavaniji artikl.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Vezano uz ponudu posebnih programa... povremeno imamo predstavljanje novih craft piva, a pošto je izbor glazbe u lokalu općenito drugačiji, time je Valhalla sama po sebi "poseban program". (smijeh) Potražnja za craft pivom od 2015. g. je porasla, pa prema tome i mi širimo ponudu. Ipak vrlo često standard prosječnog čovjeka koči da proba baš sve što želi, pa se nadamo da će se po tom pitanju nešto promijeniti. I za kraj, naša filozofija i moto je: Pij puno, pij kvalitetno. BONUS: Hidriraj se.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Cafe bar A'e - Michael - Froudeova 1, Siget
Ideja se javila sama od sebe, s pojavom prvih craft piva. Htjeli smo biti među prvima, imati široku ponudu, biti drugačiji i neovisni o ugovorima velikih pivara. Nismo se zaustavili samo na pivima, kod nas je tako i sa žestokim, vinima, čajevima... Sve je pomalo megalomanski. Što se tiče same ponude, trenutno je 70-30% za craft, iako sam mišljenja da craft lagano opada (pogotovo male boce), a gosti sve više traže pola litre i ponovno se javlja interes za dobrim lagerom, pilsom, pšenicom itd.

Na vrhuncu naše ponude imali smo oko 140 vrsta, što craft, što industrijskih piva, desetak frižidera i pretrpano skladište. Uz loše osoblje teško nam je bilo pratiti datume, a još teže imati sve pive na broju i prezentirati ih na najbolji mogući način (svaka piva zaslužuje svoju prezentaciju, čašu, neke čak i posebnu temperaturu). Tako smo opazili da gubimo na cjelokupnoj kvaliteti posla, barem onakvog kakvog ga mi zamišljamo. Dakle, uz neadekvatno osoblje, cijeli taj proces je jedna velika zezancija.

 | Author: Facebook foto: Facebook

U doba najveće slave, zastupljene su bile Njemačka, Slovenija, Irska, Engleska, Italija, Srbija, Austrija, Škotska, Ukrajina, Češka. Nažalost, svaka slava brzo prođe i sada brojimo oko 80 etiketa, plus 8 pipa ljeti, 5 zimi. Od boca držimo samo velike, male su davno pale u zaborav. Ako me pitaš za najprodavanije brendove, na pipi C4 Nova Runda, Houblon Blond Ale, Zeppelin Merkat, Paulaner pšenica, Garden Cipa. Od boce Brlog iz Zadra, nešto od šibenske pivovare, Augustiner, češka Mala Strana. Naravno, tu spadaju i Nikšić, Paulaner, Velebit...i da ne zaboravim Pivnicu Medvedgrad, osobno sve pohvale za pivu, uvijek imamo nešto njihovo u ponudi.

Što se tiče gostiju, rekao bih mašala. Stvarno smo sretni i zadovoljni. Selekcija se dogodila sama od sebe...kod nas se mogu sresti doktori, inženjeri, muzičari, alternativci... svega tu ima. Ne gledamo tekme, nemamo kvizove, ali imamo fantastičnu atmosferu. Dogodi se koja svirka, poneki DJ i gledamo da uvijek bude nešto kvalitetno. Što se tiče budućnosti, nadam se da će netko u ovom društvu uspjeti prepoznat trud i volju onih koji daju svoj doprinos zajednici i društvu i da će kvalitetno ugostiteljstvo ići naprijed... Za ostalo me baš briga. Da ne zaboravim, nadam se da će A'e biti zastupljeniji u Gastro.hr (smijeh).

 | Author: Facebook foto: Facebook

Veliki Tolk - Roman (ne isti) - Opatovina 49 3/4
Prije šest godina je u Tolkien's Houseu, javnosti predstavljen prvi “tekući Zmaj”. Bio je to dan za sjećanje, kada su gosti stajali dvadesetmetarskom redu, na ulici, ispred Tolkien’sa, ne bi li probali novostvoreno pivsko blago iz Zmajske Pivovare. Moram reći da smo dan-dva prije bili pomalo zabrinuti kako će sve to ispasti – no razloga za zabrinutost nije bilo, gospodin Andrej Čapka je skuhao legendarno pivo, što su potvrdili svi pivski obožavatelji. Kao što ona stara engleska kaže: the rest is history, na zadovoljstvo naših dragih gostiju i prijatelja iz craft pivovara.

Naš mali Tolkien's, mikro-pub, ima nepunih četrdesetak kvadrata, tako da su nas gosti godinama „gnjavili i davili“ želeći više mjesta. A kako su želje gostiju za nas glavna smjernica, tako smo, kada su se okolnosti i zvijezde posložile, otvorili novi, znatno veći „pravi“ pub. I to baš na pet metara od postojećeg, kako bi se stvorila tematska cjelina i zaokružila priča.

Na početku priče o craftovima bili smo u velikoj nedoumici staviti komercijalna piva ili ne, kao što smo davno prije bili u nedoumici, vjerovali ili ne, kada smo uvodili Guinness, trapistička piva, ili neke specijalitete koji su sada čak u redovnoj ponudi supermarketa. Odmah se formirala odabrana klijentela, koja je željela nešto više od čiste komercijale – i navike su se polako mijenjale, barem među odabranima. Danas otprilike 25% naše ponude predstavljaju industrijska piva, ostalo su specijaliteti. Broj varira, ovisno o dobavljivosti - većinom se vrtimo oko stotinjak najboljih etiketa piva. Jedino nemamo pivo iz Sjeverne Koreje, ali radimo i na tome. Redovito imamo 6-7 stalnih točenih piva, uz uvijek pokoju gostujuću.

Najprodavaniji brendovi? Paleta Zmajskih nam je dominantna i najviše tražena. A od inozemnih najomiljenija je O'Hara's, te naše „Beer of The House“, spravljeno od blago karameliziranog slada, aromatiziranih hmeljeva i vode iz izvora Hanslbauer, s tradicijom kuhanja od davne 1270 godine! Jako su traženi i ukusni Cideri - jabukovače.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Naša klijentela su ljudi kojima je zajednička želja opušteno uživanje u ambijentu gdje će se osjećati bolje nego u vlastitom dnevnom boravku, uz sjajnu glazbu, vrlo prijateljsko osoblje, odlične napitke i onu “vibru” koja je specifična za Tolkien’s. Ovdje možete susresti šaroliko društvo – od srednjoškolaca, studenata, pilota helikoptera na UN-misijama, stručnjaka MMF-a, književnika, režisera, glumaca, gejmera... redovito smo meta turistima, a poklonici Fantasyja iz cijele Hrvatske i susjednih zemalja naši su redoviti gosti. Inozemni celebrityji nas redovito obilaze - ovdje ih poimence nećemo navoditi - jer u Tolkien’s dolaze ne da bi bili prepoznati, nego da bi bili baš neobavezni i sasvim svoji.

Veliki Tolk nam je konačno omogućio održavanje evenata – od promocija knjiga, izložbi, gledaonica svih mogućih tekmi, do svirki i tematskih kvizova. Naša je filozofija da se gost treba osjećati bolje nego u svom dnevnom boravku. U budućnosti očekujemo još bolja piva i još zadovoljniju klijentelu.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Harat's Beer Boutique Zagreb - Dmitry - Gajeva 26
Harat's je mreža irskih pubova porijeklom iz Sibira. Danas postoji 78 aktivnih pubova u 7 zemalja svijeta, od Rusije i Hrvatske do Italije i SAD-a. Prvi Harat's u Europi otvoren je 2016. upravo ovdje u Zagrebu. Harat's Beer Boutique prvi je Harat's koji je predstavljen publici u obliku butika s točenim pivom. Kod nas možete pronaći širok asortiman ne samo klasičnog industrijskog piva, već i craft piva svih vrsta i stilova iz pivovara iz diljem svijeta. Usredotočeni smo upravo na točeno craft pivo koje možete ponijeti kući.

Trenutno su otvorena dva Harat's Beer Boutiquea, jedan u centru u ulici Gajeva 26, a drugi na tržnici naselja Savica, u Lastovskoj 2a. U svojim prodavaonicama imamo 20 točionika s ponudom piva koja se stalno mijenja i koje možete kupiti za van, a držimo i oko 200 vrsta piva u boci iz cijelog svijeta.

Naša je filozofija prenijeti ljudima ideju da pivo može i treba biti visoke kvalitete. Stoga nam je način skladištenja piva posebno važan. Posebnu pozornost posvećujemo hladnim komorama u kojima čuvamo pivo i koje su jedna od glavnih značajki naših prodavaonica. Hladna komora održava željenu temperaturu piva, čime se zadržava njegova kvaliteta i svježina. Samo u tom slučaju kupac dobiva proizvod najviše kvalitete. Voljeli bismo postati prvo mjesto na koje ljudi pomisle kad požele kupiti pivo.

 | Author: Facebook foto: Facebook

Planiramo otvoriti trgovine sličnog formata u što više zagrebačkih naselja kako bi se stvorila navika kupovine kvalitetnog piva i kako bi ono postalo lako dostupno svim pivoljupcima. Kad biramo pivo koje ćemo staviti na točionike, prednost dajemo prvenstveno pivovarama koje prodaju kvalitetan proizvod i proizvode isključivo točeno pivo. Zahvaljujući našem jedinstvenom sustavu točenja piva bez oksidacije, naše trgovine jedino su mjesto gdje možete kupiti točeno pivo za van koje će ostati svježe najmanje tjedan dana prije otvaranja boce. Pri odabiru piva obavezno slušamo i uvažavamo prijedloge svojih kupaca te se trudimo biti ukorak s novim trendovima craft industrije i novoproizvedenim pivima.

Finger food zasad je samo ideja koju ćemo pokušati ostvariti u našoj prodavaonici u Gajevoj ulici. Ideja finger fooda je istaknuti okus različitih vrsta piva i, nimalo manje važno, pomoći vam da više popijete (smijeh)

 | Author: Facebook foto: Facebook

Caffe bar X - Chivas i Crni - Nova cesta 100
Još tamo od davne 2014. godine, u ovom velebnom establišmentu toči se APA od Nove runde, kao šamar svim bircevima oko Trešnjevačkog placa. Od 2015. godine, u X-u se svakog lipnja događalo najpoznatije hrvatsko okupljanje ljubitelja crafta - #BeerUpZG, odnosno rođendanski dernek Nove runde.

Iako smo već dugo profilirani kao "craft rupa", zbog blizine Trešnjevačkog placa bilo vrlo nezahvalno izbaciti industrijska piva iz ponude jer čine cca 25% prodaje piva. Filozofija koja nas pokreće jest ljubav prema pivu. Rashladna komora nam se čini kao nešto obavezno ako želiš živjeti craft. Mi imamo komoru 5 pipa - 3 stalne (Križevačko svijetlo, Nova runda APA i Nova runda C4) te 2 rotirajuće. Uz njih u frižiderima imamo cca 15-20 craft brendova pretežno iz Europe, ali ima i finih US etiketa. Diverzifikacija ovog, od inih drugih craft establišmenta jest naša ljubav prema tamnim "Imperijalcima" (Imperial Stoutovi, Imperial Porteri, Baltic Porteri i sl.). U ponudi trenutno imamo 50 vrsti Imperijalaca što je najviše u Hrvatskoj (uključivo i sve beer shopove koje znate).

 | Author: Facebook foto: Facebook

Prave filozofije nema: ako ti nešto miriše, ugodno ti je na okus koji te podsjeti na nešto lijepo (pa se potrudiš prisjetiti na što), i to se razvije u priče iz prošlosti i osjećaje koji te učine sretnim i kažeš „Uuu kako dobro pivo...“ - to je to. I što će ti tu filozofija.

Najbolje nam idu Nova Runda i Križevačko, a gosti su nam ujutro malo stariji, a navečer prosjek godina 35-40, muzičari, mensaši, beergeekovi, ljudi iz kvarta... Organiziramo gledanje jačih utakmica, a u budućnosti očekujemo, stari moj, samo rock'n' roll!


 

Komentari 0
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.