Kolumne 24. ožujka 2017.

Zaljuti se Slavonijo - novi brend ljutila za jelo!

foto: Mario Jukić
gastro postao gastro.24sata.hr
Svi znamo sve o fantastičnim proizvodima brenda Volim ljuto iz Igrišća u pitoresknom Zagorju. Široke narodne mase upoznate su i sa odličnim uradcima ljutih Dalmatinaca iz kaštelanske ekipe okupljene oko imena Juta spiza. No gdje je u toj priči Slavonija?

Zemlja ljutog fiš paprikaša i čobanca za koje majstori kotlića bez zadrške i unisono tvrde da je najvažniji sastojak upravo paprika. I gdje je u toj priči njena sestrica s lijeve strane Drave Baranja? Poznata po pikantnim kulenima (stara narodna kaže "bez paprike nema ni kulena") gdje se posvuda mogu vidjeti iste slike, na kućama vijenci sušene paprike. Baranja koja ima Kulinijadu u Jagodnjaku i Paprika fest u Lugu.

 | Author: Mario Jukić foto: Mario Jukić

Od svih hrvatskih regija, gastronomiju Slavonije & Baranje se s razlogom percipira kao najljuću, najpapreniju, najžešću. Međutim donedavno SiB nije imala svoj autohtoni brend ljutih proizvoda. No i to se promijenilo, provrela je slavonska krv uz moto "Zaljuti se Slavonijo!" i misao vodilju "dobro kuhati znači preljutiti jelo". Ja bih se kao pasionirani ljubitelj ljutine nadovezao i rekao: Hrana se nikad ne može preljutiti!

Iza osječkog brenda SLAVONSKA KRV stoje doktorant povijesti Igor Josipović i Bojan Bošnjak, zaposlen na poljoprivrednom institutu u Osijeku, gdje je akumulirao veliko praktično znanje o povrćarstvu. Prvi put su se javnosti predstavili na  vinskom sajmu Wineos, održanom početkom prosinca prošle godine u osječkom Esseker centru. Od tada progresivno šire krug poklonika metodama gerilskog marketinga; besplatnim degustacijama tijekom gastronomskih manifestacija, informativno-edukacijskim razgovorima s potencijalnim korisnicima, te internetskim marketingom putem Facebooka, no ipak najveća reklama im je usmena predaja zadovoljnih ljubitelja ljutine.

 | Author: Mario Jukić foto: Mario Jukić

Što se tiče ljutih dodataka jelima dosad su u Slavoniji pored kaštelanskih i igrišćanskih uspješnica u masovnoj upotrebi bili mađarski Erős Pista i srbijanski Bezdanski grom. Doduše mogli ste preko interneta naručiti nešto poput danger zone kolekcije umaka (shock wave/extreme caution/warning shot/red alert/danger zone hotdrops), ako niste imali poput mene legosa koji radi na terenu u Americi i koji zna da ste fan ljutine i koji će Vam to sam donijeti, bez pitanja. Ali sazrilo je vrijeme da i Slavonija dobije svoj autohtoni brend (obogaćen globalnim trendovima porijeklom iz Meksika i Indije).

U brendu Slavonska krv, krvne grupe označavaju mjesto u hijerarhiji ljutine. A – ajvari, slavonski su ljuti, B – umaci, standardno su ljuti,  AB – hibrdi ili specijalni proizvodi blago su ljuti. Drugi način označavanja ljutine su vatrice. Tu postoji rang od jedne do maksimalno tri vatrice. Jedna vatrica označava pikantno, jedna i pol vatrica kazuje da je proizvod nedovoljno ljut za Slavonca, dvije vatrice označavaju da je proizvod blago ljut, a dvije i pol da je "samo" ljut. Maksimum od tri vatrice označava slavonsku ljutinu.

 | Author: Mario Jukić foto: Mario Jukić

ČARUGA je ljuto – slatki umak koji dolazi u dvije verzije: blažoj i ljućoj. Sastoji se od fermentirane paprike i pekmeza od višnje.
Čaruga AB +  je specijalni ljuti umak pakiran u teglice od 120 ml. Gusti ljuti umak, fine teksture, od fermentiranih ljutih slavonskih papričica i chilli papričica (habanero), s dodatkom višnje. Idealan za sve vrste jela zbog svoga kiselkasto-slatkasto-ljutog okusa. Jednako učinkovit kao namaz ili dodatak nekom tekućem jelu. Ima 2.5 vatrice.
Čaruga AB – ima samo 1.5 vatrice i na poklopcu stoji napomena "Neljuto za Slavonca", osim slavonske i meksičke paprike sadrži i rajčicu, luk, češnjak i ocat. Poklopcem Čaruge AB – dominira žuta boja za razliku od ambalaže Čaruge AB + na kojoj prevladava jarko crvena boja  

LJUTA SNAŠA je hibridni ljuti umak, ima 2,5 vatrice, spada u grupu AB + i sastoji se od mljevene svježe paprike kojoj se dodaju senf i vinski ocat. Dolazi u pakiranju od 50 ml.

BEĆAR dolazi u epruvetama od 20 ml, ljuti likvidni umak od spoja cijeđenih meksičkih paprika (red svina i habanero) i friških cijeđenih domaćih, slavonskih paprika. Autentični okus paprike uz male primjese soli i octa. Nosi oznaku B+ i dvije i pol papričice.

AJVAROVA SEKA je ljuti uprženi ajvar od roštiljanih rog paprika i slavonskih ljutih paprika, uz blagu primjesu  chilli papričica. Nominalno dolazi u dvije varijante: grupa A+ (2,5, vatrice) i grupa A- (2 vatrice). Nominalno, jer realno tu nema nikakve razlike. Cilj ajvarove seke A – je da privuče one koji smatraju da je ajvarova seka A + prežestoka. No kao što rekoh, sadržaj obje varijante ajvarove seke je identičan. Dolazi u pakiranju od 370 ml. 

Paprika za Slavonsku krv je ekološki proizvedena, nije tretirana pesticidima niti insekticidima. Papriku sade u Slavoniji, na parceli kod osječkog stadionskog naselja, ali sorta paprike je "baranjka". 

Što se tiče informativno – edukativnog pristupa potencijalnim korisnicima Igor i Bojan nastoje razbijati uvriježene stereotipe o ljutoj paprici. Tako primjerice od Igora i Bojana možete saznati da ljute papričice sadrže više provitamina A nego mrkva. Zatim da ako vam je papričica preljuta nipošto ne pijete vodu, jer kapsaicin (bezbojna i bezmirisna tvar koja daje ljutinu paprici) je ulje i neće se izmiješati s vodom, već se samo raspodijeliti po većoj površini u ustima. Kapsaicin se ne nalazi u sjemenkama kao što je uvriježeno mišljenje. "Ljutina" se nalazi u vlaknastim rebrima unutar ploda iliti venama. Sjemenke su ljute samo zato što su u izravnom dodiru s bedrima. Ljute papričice čine prehranu sigurnijom - uništavaju bakterije na hrani. Četvrtina svjetske populacije svakodnevno jede ljute papričice.

 | Author: Mario Jukić foto: Mario Jukić

Slavonska krv promovira vatreni slavonski hedonizam. Kao ljubitelj dobre knjige povukao bih paralelu s istoimenom zbirkom pripovjedaka pisca Ivana Kozarca. Kozarčeva Slavonija je razuzdana, raskopčana i raspojasana Slavonija, zemlja inata i ludovanja, poznata po istodobnom uživanju u hrani i alkoholu, plesu, pjesmi i promiskuitetu, jednom riječju kerenju! A ključni akteri te priče su snaše, seke, bećari, a uplete se tu i Čaruga koji je za neke slavonska inačica Robina Hooda, a za druge krvavi razbojnik. Zbog različitih interpretacija zato je i kao proizvod prisutan u dvije varijante: ljutoj i blagoj.

Za dizajn brenda Slavonska krv odgovoran je vrhunski dizajner Vilim Plužarić koji je diplomirao na studiju dizajna pri arhitektonskom fakultetu u Zagrebu.

Za početak jeseni Igor & Bojan najavljuju natjecanje u brzinskom i količinskom jedenju ljutog. Dragi moji ljutoljupci dotad marljivo trenirajte i vidimo se tamo!
 

Komentari 0
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.