Društvene mreže već neko vrijeme bruje o školici Jelene Šimić Valentić i njenoj zaraznoj zaljubljenosti u vina. Slijedom online pohvala, zaputili smo se u podrum restorana Appetit City kako bi otkrili Jelenin vinski svijet. Ljubav prema vinima otkrila je spontano prije nekoliko godina, radeći za vrhunske restorane. Nakon formalnog obrazovanja za sommeliera, odlučila je pokrenuti Pupitres kako bi pružala savjetodavne usluge klijentima i razvijala kulturu kroz edukacije za vinske zaljubljenike. Koncipiran kao boutique, Pupitres nudi širok spektar usluga, a nama najzanimljivija, vinska škola kroz tri radionice vodi do potpune zaljubljenosti u omiljenu kapljicu. Jelenin entuzijazam uz degustacije, priču o vinskim stilovima i aromama oduševljava na prvu. Zašto je Jelenina škola savršen početak vaše vinske priče i kako dođe do toga da u vinu osjetimo miris seoskog dvorišta, saznajte u razgovoru s ovom inspirativnom mladom sommelierkom.
Kako je počela vaša vinska priča i odakle tolika strast prema vinima?
Ljubav prema vinu rodila se spontano prije nekoliko godina kada sam kušala svoje prvo vino koje me odmah osvojilo. Odlučila sam da želim postati sommelier, krenula istraživati i učiti o tom čarobnom svijetu. U Hrvatskoj je donedavno jedini način educiranja bio u Hrvatskom sommelier klubu po programu Associaton de la sommeliere internationale. Nakon završene tri godine stekla sam diplomu sommeliera. Kako sam uvijek žedna dodatnog znanja, upisala sam WSET akademiju, najprestižniju svjetsku instituciju za edukaciju o vinima. Osim vina, hrana me oduvijek inspirirala pa je jedna radionica posvećena isključivo sljubljivanju hrane i vina.
Kako je nastao Pupitres i što predstavlja takav vinski boutique?
Nastao je kao sinergija znanja, kreativnosti i emocija u dogovoru s mojom partnericom Ognjenkom Manojlović. Kroz ovaj boutique pretačemo svoje ideje i vizije, a svo moje znanje i ljubav dijelim s ljudima koji vole vino i žele produbiti znanje o njemu. Pupitres dolazi od francuske riječi i označava stalke u koje se pod određenim kutom postavljaju šampanjske boce kako bi se spustio talog pri jednoj od faza proizvodnje šampanjca. Ideja za imenom nametnula mi se zbog šampanjca čiji me miris pečenog kruha odmah vraća u djetinjstvo. Kroz boutique pružamo različite savjetodavne usluge stručnjacima i vinsku edukaciju kroz tri radionice.
Kako su koncipirane vinske radionice?
Vinska škola tematski je podijeljena na tri dijela. Prvi dio je osnovni stupanj gdje polaznici imaju prvi susret s vinom. Na drugom, naprednijem stupnju, radimo analizu vina uz preporuku koja vina morate kušati te učimo o najznačajnijim vinima svijeta. Na tom stupnju ulazimo u svijet šampanjaca i pjenušavih vina. Na trećem dijelu kojeg smo nazvali hrana i vino, polaznici uče kako najbolje uskladiti hranu i vinu radeći osjetilnu analizu hrane s ciljom sparivanja s vinom. Detaljnije učimo i obrađujemo svijet aroma uz profesionalnu organoleptičku analizu vina. Svaka od ovih radionica nudi jako puno i omogućuje pojedincima da na jedan spontan i ležeran način nauče sve ono što ih je oduvijek zanimalo o vinima. Prvi susret s vinom i Vinskim putevima svijeta po osobi iznosi 250 kuna, a radionica Hrana i vino iznosi 300 kuna.
Što mislite o vinskoj kulturi u Hrvatskoj i biste li neke domaće sorte ili vinara posebno izdvojili?
Događaju se izuzetne stvari po pitanju proizvodnje vina i napretka tehnologije. Ljubitelji vina i oni koji to tek postaju sve više se osvješćuju, a kultura stola polako se uzdiže. Veliki problem predstavlja needuciranost ugostiteljskog osoblja što želimo promijeniti kroz stručne treninge Pupitresa. Hrvatska ima sjajne autohtone sorte grožđa, a obožavam plavac mali, graševinu, teran, pošip i maraštinu. Ljudi sve češće kupuju vina što me posebno veseli. Vinari moraju vjerovati u sebe i osvjestiti si da mogu stati uz bok i s jakim igračima na stranom tržištu.
Kako uopće dođe do toga da se u vinu osjeti jedan maslac ili zapaljena koža...
Vinske arome u vinu ne nastaju slučajno. Svaka sorta grožđa ima svoje karakteristične arome. Arome ovise o načinu vinifikacije, o podneblju iz kojeg vino dolazi, o starosti vina i o brojnim faktorima. Tako u vinu možete pronaći primarne, sekundarne i tercijarne arome od svježeg ili tropskog voća, maslaca, tartufa, kože ili čak seoskog dvorišta. Sve je moguće, da biste otkrili arome potrebno je jako puno vježbati i piti u edukativne svrhe (smijeh).
Jesu li po vama opravdane visoke cijene pojedinih vina ili cijenu zahvaljuju dobrom marketingu, a ne kvaliteti?
Kod izuzetno skupih vina u svijetu, u pravilu uvijek plaćate premiju za proizvođačev imidž. Cijene jesu visoke, ali zašto jedan pinot noir iz Burgundije ne bi imao astronomsku cijenu? Nigdje neće dati rezultat kao tamo. A zašto naš plavac mali ne bi imao visoku cijenu? Ako je vino vrhunske organoleptike i ako odiše tradicijom, kvalitetom te ako ima "ono nešto", cijena nikad nije upitna. Svako dobro vino pronaći će svog kupca, a ne on njega.
Više o vinskoj školi Jelene Šimić Valentić saznajte na Facebook stranici.