74 prikaza 23. lipnja 2016.

Superhrana: Osam ljetnih namirnica za mladenački izgled

ljetna hrana
Thinkstock
gastro postao gastro.24sata.hr
Brižno odabrane namirnice i obilje tekućine preduvjet su zdravlja i ljepote. Lijepa koža prvi je vanjski znak ljepote, ali i pokazatelj naših prehrambenih navika.

Pažljivo sastavljen jelovnik čiju okosnicu čine cjelovite žitarice, voće i povrće te riba kao glavni izvor omega-3 masnih kiselina najbolji je saveznik u postizanju zdravog i njegovanog izgleda.

Ljetno nam nudi mnoštvo namirnica bogatih nutrijentima važnima za ljepotu. Donosimo top 8 ljetnih namirnica čiji redoviti unos znatno doprinosi prvom dojmu koji ostavljamo na druge –našem vanjskom izgledu.

Dinja

Aromom bogata dinja idealni je ljetni međuobrok, desert ili sastojak osvježavajućih jela. Nutritivno, dinja sadrži velik udio vode; preko 90% , dok ostatak čine većinom ugljikohidrati te u vrlo malom postotku masti i proteini. Velike količine vode u dinji nadoknađuju izgubljenu tekućinu putem pojačanog znojenja te ponekad umjesto ispijanja sokova, vode i čajeva možemo jednostavno pojesti dinju. Dinje su i odličan izvor vitamina C i beta-karotena, koji djeluju kao snažni antioksidansi, i time pomaže zdravlju kože i nastanku preplanulog tena u ljetnim mjesecima.

Dinja se može konzumirati samostalno, ali i u voćnim salatama te uz slana jela poput salate ili juhe sa morskim plodovima, dok je u kombinaciji sa pršutom odavno poznata delicija.

kukumar | Author: Thinkstock Thinkstock

Krastavac

Osvježavajući i hrskavi krastavac neizostavni je sastojak ljetnih salata. Zahvaljujući obilju vode krastavcu se pripisivalo ljekovito djelovanje na kožu još u doba drevnih Grka i Rimljana. I danas su popularni oblozi od krastavca koji hlade kožu i na taj način pomaži smanjiti natečenost ispod očiju. No, osim vanjske primjene, i redovita konzumacija krastavaca čini kožu ljepšom. Znanstvenici su, naime, otkrili da krastavci sadrže kavensku kiselinu za koju se pokazalo da pomaže pri smirivanju nadražene kože, ali i smanjenu crvenila i oteklina čime je i dokazan blagotvoran učinak na našu kožu i ljepotu.

Rajčice

Neizostavan sastojak sendviča i salata, rajčice su bogat izvor vitamina C, A i K, ali sadrže i sve vitamine B skupine (izuzev vitamina B12). Od minerala ističu se sadržajem kalija, mangana, magnezija, i bakra. Rajčice su i važan izvor karotenoida te se ističu kao jedan od najznačajnijih izvora likopena. Nutritivni sastav rajčice je uistinu impresivan, no zanimljivo je da termičkom obradom likopen iz rajčice prelazi u iskoristiviji oblik zbog čega juhe, umaci ili šalša djeluju još blagotvornije na zdravlje. Likopen je, inače,snažan antioksidans koji se bori protiv štetnih slobodnih radikala. Također, neke su studije ukazale na fotoprotektivno djelovanje likopena čime rajčice dodatno pomažu u zaštiti kože i pridonose našoj ljepoti. Inače, još jedna ljetna namirnica je vrijedan izvor likopena, a to je lubenica.

srdele | Author: Thinkstock Thinkstock

Srdelice

Sitna plava riba poput srdelica pruža ukusan i jeftin način postizanja i održanja zdravlja. Iako srdelice nisu namirnica vezana isključivo za ljeto, ljeti je najčešće više konzumiramo. Prvenstveno, srdela je poznata po sadržaju omega-3 masnih kiselina. Brojne se blagodati vežu uz unos omega-3 masnih kiselina, a zdravlje srca i krvnih žila te protuupalni učinak tek su one najpoznatije. No, dragocjene omega-3 u suradnji s omega-6 i omega -9 masnim kiselinama imaju ključnu ulogu u stvaranju lipidne barijere kože. One, također, vlaže kožu i ublažavaju nadražaje na koži. Nedostatak masnih kiselina se manifestira suhom kožom sklonom iritacijama.

Srdelice pripremajte na žaru ili u pećnici,a za dodatno zdravlje iznutra i ljepotu izvana pripremljene srdelice prelijte sokom od limuna i ekstra djevičanskim maslinovim uljem.

Bobičasto voće

Maline, kupine i borovnice imaju odličan okus, bogat nutritivni sastav i impresivan udio antioksidansa kojima se pripisuje anti-ageing učinak. Naime, različiti okolišni čimbenici potiču proces starenja oksidacijom biomolekula što za posljedicu ima i nastanak bora. Tvari koje sprječavaju oksidaciju su antioksidansi, a bobičasto voće posebno obiluje antocijanima, pigmentima iz skupine bioflavonoida iznimnog antioksidativnog učinka. Bobičasto voće uz antocijane sadrži i vitamine s antioksidativnom aktivnošću, konkretno vitamine C i A koji doprinose blagotvornom djelovanju ukusnih bobica.

Bobičasto voće je moguće koristiti u pripremi raznih deserata poput kolača, sladoleda i pekmeza ili se jednostavno mogu servirati svježe pomiješane s jogurtom ili kao dodatak žitaricama za doručak. Odlično se slažu s alkoholnim pićima pa ih ljeti iskoristite za aromatiziranje šampanjca ili bijelog vina.

Tikvice

Zahvaljujući tankoj jestivoj kori, mekanim sjemenkama i visokom udjelu vode tikvice su popularna ljetna namirnica. Tikvice predstavljaju značajan izvor vitamina C, beta karotena, ali i luteina i zeaksantina koji zajedno imaju izraženo antioksidativno djelovanje. Antioksidativnu moć potencira i sadržaj mangana, minerala koji pospješuj rast i sprečava ispadanje kose. Dodatno, mangan doprinosi normalnoj formaciji vezivnog tkiva te ima ulogu u iskorištenju biotina za kojeg je poznato da doprinosi zdravlju kože i kose. Inače, nedostatak biotina manifestira se kao crvena i suha koža te kao tanka kosa koja može ispadati.

Tikvice se mogu pripremati na bezbroj naćina; na pari, na grilu ili pirjane. Za dodatni učinak na ljepotu pokušajte pripremiti tikvice punjene povrćem.

bosiljak | Author: Thinkstock Thinkstock

Bosiljak

Mirisni listovi bosiljka neizostavan su dio mediteranske kuhinje. Aromatični listovi bosiljka su iznimno bogat izvor vitamina K te vitamina A. Točnije, bosiljak se ističe sadržajem karotenoida, beta karotena koje tijelo može konvertirati u vitamin A. Beta –karoten je poznati antioksidans koji štiti stanice od štetnog djelovanja slobodnih radikala. Zavidan je i sadržaj vitamina C te folne kiseline, dok u manjim količinama sadrži i sve ostale vitamine (izuzev vitamina B12). Među mineralima zastupljenima u bosiljku valja izdvojiti željezo, kalcij, magnezij, bakar i osobito mangan. Bakar i mangan međusobno surađuju čineći kosu čvrstom. Dodatno, bakar u suradnji s vitaminom C pomaže izgradnju elastina, važne strukturne komponente kože.

Pesto je, bez sumnje, najpopularnije jelo s bosiljkom. No, bosiljak je i odličan izbor u svim mesnim jelima, osobito ako je riječ o masnijem mesu poput mesa guske, svinjetine ili janjetine jer će osim primamljive arome doprinijeti lakšoj probavljivosti jela. Osim s mesom, bosiljak je dobro sljubiti s povrćem osobito patlidžanom ili dodati u variva od mahunarki.

Šljive

Slatke šljive su prava riznica antioksidansa koji štite kožu od negativnih promjena na koži uzrokovanih izlaganjem suncu. Tako šljive sadržave flavonoide, ali i karotenoide koji su se prema studiji objavljenoj 2011. godine u časopisu Evolution & Human Behavior pokazali ključnim za ljepotu. Autori studije su , naime, otkrili da svakodnevni unos šljiva i mrkve kroz period od 2 mjeseca daje koži žuti sjaj čineći je ljepšom i zdravijom. Pozitivan učinak pripisan je upravo karotenoidima. Šljive se ističu i sadržajem vitamina C koji, među ostalim, igra ključnu ulogu u formiranju kolagena te stimulira rast noktiju doprinoseći vanjskom izgledu.

Šljive je najbolje konzumirati svježe, samostalno ili u sklopu voćnih salata.

Komentari 1
Pogledaj sve komentare
  • Avatar Barbara Petrović
    merida 19:43 16. Kolovoz 2015.

    Sve ove namirnice volim jesti, a sada ih ima pa je prilika najesti se svježih.