U svrhu edukacije o ovom rastućem problemu i pronalaženju najboljih rješenja, portal missGASTRO je u suradnji s Dinersom održao panel na temu "Promjena počinje u tvojoj kuhinji". Sudionici panela dobro su upoznati s problemom bacanja hrane, a svoja iskustva i rješenja podijelili su specijalistica za sigurnost hrane Iva Dorić, mag. nutr. iz Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, chef i humanitarac Mario Mandarić, direktorica Sektora operativnog poslovanja Erste Card Cluba Ines Orašanin, začetnica inicijative "Ja bolji građanin" Marina Matijević, autorica bloga Food&Mood Mateja Zvirotić Andrijanić te đakovački poduzetnik Zvonimir Kalić, vlasnik OPG-a Kalić koji se bavi ekološkim uzgojem konoplje.
Nutricionistica Iva Dorić je pojasnila kako je Hrvatska po količini bačene hrane na razini Europske unije, no da se za razliku od trendova u EU, u Hrvatskoj najviše hrane baci upravo u kućanstvima. "Otprilike tri četvrtine odbačene hrane se baci u kuhinji što je znak da trebamo više komunicirati o bacanju hrane kroz kampanje poput ove", zaključila je. Pohvalno je istaknuti da čak 94 % građana provjerava rokove trajanja, prema podacima HAPIH-a, no nisu svi dobro upoznati s razlikom između pojmova "upotrijebiti do" i "najbolje upotrijebiti do", pa tako često hrana koja je ispravna za konzumaciju završi u otpadu. "Pojam "upotrijebiti do" se najprije odnosi na sigurnost hrane, a nakon isteka tog roka hranu bismo trebali baciti. Pojam "najbolje upotrijebiti do" odnosi se prvenstveno na kvalitetu hrane i ona se, ako je pravilno skladištena, može koristiti i nakon isteka tog roka", pojasnila je.
Hrana se u velikim količinama baca i u restoranima, a mnogo iskustva s rješavanjem tog problema ima chef Mario Mandarić. Objašnjava kako je problem bacanja hrane puno lakše suzbiti u restoranima nego u kućanstvu, posebno kada se ta bačena hrana iskaže kroz novac. "Hrana koju bacamo nije otpad, to su namirnice koje će postati otpad i kada vidite što sve možete napraviti od njih, tada će sve ovo postati zanimljivo", zaključio je. Zanimljivo je i da se sve više počinje posramljivati restorane koji bacaju velike količine hrane.
Diners Club International pokrenuo je inicijativu "Diners Club Together for Change", globalni program društveno odgovornog poslovanja, kojem se pridružio i Diners Hrvatska. Kad svi djelujemo lokalno, svijet se pozitivno mijenja globalno - parola je inicijative Diners For Change, a direktorica Sektora operativnog poslovanja Erste Card Cluba Ines Orašanin pojasnila je kako upravo takve male svakodnevne promjene mogu doprinijeti rješavanju globalnog problema, važno je samo početi. "Teško je napraviti veliku promjenu, no ako krene jedno, drugo, treće domaćinstvo, odgoj djece, sve se to prebacuje na kompanije, pa se progura i u tvrtkama te tako postaje naš način života", dodaje.
Veliku ulogu u edukaciji o smanjenju bacanja hrane igraju i eko influenceri i blogeri. Marina Matijević, kao "zelena" influencerica kroz društvene mreže ima pristup širokoj publici, a ističe kako se definitivno uočava kolektivna promjena svijesti po pitanju problema bacanja hrane. "Hrana je nešto što je mene stavilo na mapu jer ljude puno više zanima kako riješiti problem bacanja hrane, nego primjerice kako uštedjeti električnu energiju", pojasnila je i dodaje kako je iznimno važno da sagledamo koliko je energije uloženo u proizvodnju hrane i da si najprije priznamo da stvarno bacamo hranu koja je potpuno ispravna za jelo. "Ostaci nisu hrana drugog reda i to je nešto što moramo osvijestiti, u 95 % slučajeva ono što ostane od ručka možemo jesti sutra", zaključila je.
Matejin blog Food&Mood je poznat ne samo po brojnim receptima koji prate sezonu, nego i tome što posebnu pažnju daje i odabiru samih namirnica. "Najdraže mi je kupovati namirnice od lokalnih proizvođača jer znam da je put od farme ili od polja do mog stola najkraći. Takva hrana je i svježija, stvorila je manje zagađenja u procesu, ali na taj način podržavamo i naše proizvođače", ispričala je Mateja i istaknula kako je kupovina sezonskih namirnica također financijski isplativija. Pojašnjava i kako je za edukaciju čitatelja o ovom problemu važno truditi se, krenuti od doma, a onda u skladu s time svatko će pronaći svoj jedinstveni komunikacijski stil kojim može potaknuti ostale na promjenu.
U primarnoj proizvodnji također mnogo hrane završi na otpadu što uz ekološke posljedice donosi i ekonomske gubitke. OPG Kalić se bavi ekološkim uzgojem i izradom proizvoda od konoplje, a kroz 10 godina iskustva zaokružili su priču od polja do stola. "Trudimo se sirovinu prerađivati povremeno, u količinama za koju znamo da će se u tom trenutku potrošiti tako da roba ne stoji, odmah pronalazi put do kupca", pojašnjava i dodaje kako čak i nusprodukte proizvodnje iskoriste za prehranu životinja te tako zapravo ne stvaraju otpad. "Veliki motivator su zapravo ljudi poput vas koji nam daju podršku i zbog njih mi uspijevamo", zaključio je.
Cijeli panel "Promjena počinje u tvojoj kuhinji" i savjete kako u svojoj kuhinji smanjiti bacanje hrane i tako spasiti planet, ali i budžet, pogledaj u nastavku.
Diners Club International pokrenuo je inicijativu Together for Change, globalni program društveno odgovornog poslovanja, u okviru kojeg se i u Hrvatskoj pokreću različite akcije.
Vjerujemo da svatko od nas može učiniti razliku i pokrenuti dobre promjene, a zajedničkom snagom i utjecajem možemo ostaviti konkretan i vidljiv trag – jer kad svi djelujemo lokalno, svijet se pozitivno mijenja globalno.
Pridružite se i vi mudrim odnosom prema hrani i budite s nama dio promjene!
#TogetherForChange
Diners Club.
Pametniji način plaćanja.