Špajza 8615 prikaza 24. studenoga 2017.

Želite znati: Nutritivna vrijednost palačinki

nutri_palacinka.jpg
1/2
gastro postao gastro.24sata.hr
Tako jednostavne za pripremu a slasne za uživanje, palačinke ne prestaju biti omiljene diljem svijeta, iako je u pravilu riječ o tek nekoliko sastojaka: brašnu, jajima i mlijeku uz dodatak prstohvata soli i žličici šećera. Ali, koliko nas one debljaju?

Varijacije na palačinke su brojne, a ovisno o sastojcima u temeljnoj smjesi, razlikuje se i konačna nutritivna vrijednost. Nama najzanimljivije, tradicionalne palačinke  načinjene od bijelog brašna, jaja, mlijeka, mineralne vode, malo soli, šećera, ruma i limunove korice osiguravaju cca 150 kcal po palačinki. Kalorijska vrijednost se odnosi na samo tijesto palačinke koje spečeno ima promjer 15 cm i teži otprilike 70 g, bez ulja na kojemu je pečeno i bez nadjeva kojima se palačinka puni.

palačinke s kukuruzom | Author: Thinkstock Thinkstock

Zahvaljujući brašnu svaka je palačinka vrijedan izvor ugljikohidrata, a jedna osigurava prosječno 30 g ugljikohidrata i tek 1.2 g vlakna. Iako se samo tijesto za palačinke ne ističe sadržajem vlakana, dodatkom nekoliko žličica lanenih sjemenki smjesi, ono vrlo lako može postati vrijedan izvor vlakana, a sličan učinak moguće je postići i pametnim izborom nadjeva. Jaja i mlijeko su zaslužni zašto palačinka prosječno osigurava 6 g proteina. Mnoge će vjerojatno iznenaditi da palačinke same po sebi nisu „masne“ odnosno da osiguravaju tek 1.8 g masnoća po palačinki. Ipak, ta ista palačinka sadrži oko 65 g kolesterola, što se, ukoliko se pojede njih nekoliko i to punih nadjeva sa sirom, vrhnjem ili pak mesom, brzo kumulira i nije primjereno za osobe s bolestima srca i krvožilja. Iz sličnih razloga, ovakve palačinke rijetko nalaze mjesto na jelovniku osoba na dijeti, ali pametnim odabirom što tijesta, što nadjeva, tu je prepreku lako preći.

Palačinke su vrijedan izvor minerala

Svaka palačinka osigurat će ponešto vitamina B skupina i vitamina C, no najveća vrijednost leži u sadržaju minerala. Jedna palačinka osigurava prosječno 130 mg natrija, 120 mg kalija i 60 mg kalcija te u manjoj mjeri magnezij i željezo i to naravno bez nadjeva. Ukoliko se kao nadjev odabere orašasto voće ili razno sjeckano voće sadržaj vitamina i minerala u palačinki munjevito raste.


Oprez s nadjevima

Palačinke same po sebi vjerojatno neće uzrokovati da se jezičac na vazi pomakne na više. Međutim, spoj nadjeva i palačinki već može predstavljati prijetnju liniju, ukoliko se s nadjevom pretjera. Klasični nadjevi poput džema ili orašastih plodova obogaćuju palačinke kalorijama, ali i vitaminima, mineralima, esencijalnim masnim kiselinama pa čak i vlaknima.

Dodatak bobičastog voća pretvara, primjerice, palačinku u nutritivno vrijednu poslasticu. No, dodatak šlaga, raznih industrijski preljeva ili čokolade, nerijetko može dovesti do toga da kalorijska vrijednost preljeva premašuje kalorijsku vrijednost same palačinke, pritom ne nudeći nikakve dodatne nutrijente osim obilja jednostavnih šećera. Slično vrijedi i u slučaju slanih palačinki, odnosno slanih nadjeva. Palačinke s gljivama, povrćem, sirom, komadićima piletine mogu predstavljati uravnotežen obrok. No, dodatkom umaka na bazi vrhnja palačinke „zalaze“ u teritorij visokokalorične hrane bogate mastima.

Alternativa tradicionalnim palačinkama

U stalnoj potrazi za zdravijim i manje kaloričnim kulinarskim varijantima kao alternativa tradicionalnim palačinkama pojavile su se „zdrave palačinke“. Pripremljene su od cjelovitog brašna, sojinog mlijeka, ne sadrže jaja, a zaslađene su sladom. Ne samo da ove palačinke sadrže manje masti već je i njihov sastav kvalitetniji u usporedbi sa tradicionalnim palačinkama jer je povećan udio poželjnih višestruko nezasićenih masti nauštrb nepoželjnih zasićenih masti. Dodatan je plus što one ne sadrže ni trunke kolesterola, osiguravaju gotovo dvostruko manje jednostavnih ugljikohidrata, a kalorijska vrijednost samog tijesta je nešto niža i iznosi prosječno 135 kcal po palačinki. „Zdrave palačinke“ su i bolji izvor vitamina B3, B3, magnezija i željeza, no zato su siromašnije kalijem i kalcijem. Također, palačinke u kojima se ne koristi jaja i mlijeko osiguravaju manje visokovrijednih proteina, iako soja slovi kao najbolja alternativa životinjskim proteinima.

Komentari 0
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.