Krešo Marić je jedan od ljudi na ovim prostorima koji definitivno najviše znaju o kuhanju piva. Upitali smo ga par detalja povodom skorašnjeg sudjelovanja na drugom Zagreb Chill&Grillu, najboljem festivalu za chillere i grillere svijeta!
Možete li nam reći kako vam je bilo na prvom festivalu?
Prvi put je uvijek prvi put, nezaboravno. Sjećam se jake kiše na početku festivala, lokvi oko kućice i šanka ali i ljudi koji s kišobranima gacaju po tim lokvama ne bi li ulovili majstora pivara, popričali i popili nešto specijalnog piva. Kad to vidiš shvatiš da daješ veliku dodanu vrijednost koja se cijeni pa i pod cijenu mokrih nogu. To sam ponio s prošlog Zagreb Chill&Grilla. Dobra mjuza, dobro pivo i craft kao dobra furka.
Čega se najviše popilo, je li bilo iznenađenja?
Najviše se popilo ABA-e, naravno, pa najnovijeg piva, IIPA-e koja je tada bila još nepoznata na tržištu, kao stil ali i kao pivo u liniji 5thELEMENT. Najveće mi je iznenađenje bilo nefiltrirano, nepasterizirano lager svijetlo i crveno pivo, naša mula, Staročeško, koje je bilo vrlo dobro prihvaćeno u glavnom šatoru.
Što sve kuhate ove godine, koliko je danas ukupno vrsta piva u vašoj proizvodnji i koliko ćemo njih moći piti na ovogodišnjem festivalu?
Ove godine smo plasirali jednu malu, za nas mikro šaržu, Foreign Extra Stouta odležanog 90 dana na čipsu francuskog hrasta pod nazivom VOODOO, a najnovije je pivo u liniji 5thELEMENT Bohemian pilsener, pod nazivom BONNER. Uz ta dva noviteta ponudit ćemo i naše standarde 5thELEMENT linije ABA, IIPA, FES 4.2. i GERWEISS. Možda ubacim i nešto specijalno pripremljeno za C&G ali to još moram razraditi.
Što očekujete od drugog izdanja Zagreb Chill&Grilla?
Transfer strasti kojom radimo pivo u okruženju dobrih vibracija, dobre hrane i dobrih ljudi moje je najveće i jedino očekivanje od Zagreb Chill&Grill festivala. Smatram da je snaga ovog pokreta, koji je rezultirao osnivanjem velikog broja malih nezavisnih pivovara, upravo u tom idealizmu i strasti koju prenosimo kroz svoje pivo. Upravo taj direktni kontakt nas privlači festivalima, a osobito C&G festivalu koji pivo stavlja na višu razinu povezujući ga s hranom.
Je li teško danas raditi piva u Daruvaru, budući da smo svi svjesni centralizacije...
Nije teško raditi, osobito nije teško živjeti ali je teško zaraditi. Znači, makneš lovu iz jednadžbe i imaš prekrasan život koji te ispunjava, a o kreativnosti koja se razvija uslijed nedostatka financija da ne govorim. Malo je teže pristupiti tržištu jer je promocija 5thELEMENT piva uglavnom kroz ograničene kanale koji su uglavnom u velikim gradovima ali glas od uha do uha kreira potražnju pa nas sve više zovu distributeri specijalizirani za specijalna piva koji se formiraju istim tempom kao i male nezavisne pivovare.
Koliko hektolitara piva proizvodite godišnje i na kojem ste mjestu u Hrvatskoj?
2017. godine u Pivovari Daruvar je proizvedeno više od 50.000 hl piva tako da smo trenutno najmanja od industrijskih pivovara, ali ne i najveća od malih nezavisnih pivovara.
Kakvi su trendovi u svijetu što se tiče craft pivarstva i piva?
Želio bih povezati pojam crafta s malom nezavisnom pivovarom jer sam pojam nije lako definirati. Prema jednom istraživanju tržišta u USA, koje su benchmark u specijalnim pivima, u 2016. godini došlo je do stagnacije tržišnog udjela piva proizvedenog u malim nezavisnim pivovarama ali ne i u broju novootvorenih pivovara. To ukazuje na trend otvaranja mikro pivovara vrlo malog kapaciteta ali velike mogućnosti plasmana šarolike palete piva. Uz to rastući je trend kolaboracija kao oblika proširenja tržišne ponude kroz uspostavljanje novih kanala distribucije piva.
Što se tiče samih piva, trend je da nema trenda, što se očituje kroz proširenje liste pivskih stilova jer kreativnost majstora pivara u malim nezavisnim pivovarama nema granica. Čista vjerojatnost, ako povežeš 4 osnovna sastojka gdje svaki ima još najmanje 10 iteracija dobiješ beskonačne mogućnosti uz kreativnost majstora pivara.
Kakva je situacija kod nas?
Hrvatsko je tržište malo i prilično ograničeno financijski ali ovi se trenovi mogu uočiti i kod nas. Koliko je meni poznato, trenutno je u Hrvatskoj 40-tak malih nezavisnih pivovara, a proces još nije gotov. Isto je i s pivima. Proteklih su godina dominirale APA i IPA, a u 2017. proširena je ponuda stilova jer sve male nezavisne pivovare se žele okušati u što više pivskih stilova.
Što se mijenja na bolje, što bi još trebalo poboljšati?
Kvaliteta dostupnih piva malih nezavisnih pivovara značajno je porasla. To ukazuje na veliku pažnju koju majstori pivari posvećuju procesu proizvodnje, osobito ambalažiranja i distribuciji piva. Treba ukazati i na poboljšanje distribucijskog lanca koji sve veći pažnju posvećuje specijalnim pivima kako bi se pivo što više sačuvalo na putu od pivovare do potrošača.
Ono što je neophodno poboljšati uz povećanje kvalitete distribucijskog lanca je i promocija piva proizvedenog u malim nezavisnim pivovarama na ovakvim festivalima kako bi potrošači prepoznali povećanu vrijednost koju ovi proizvodi nude.
Jesu li Hrvati prihvatili craft, kakva je vaša funkcija u novoosnovanoj Udruzi malih pivara?
Hrvati su uvijek prepoznavali proizvod s dušom, što proizvod iz male nezavisne pivovare jest. Porast svijesti o potrebi održavanja zdravih navika definitivno idu na ruku specijalnim pivima s niskim stupnjem obrade proizvedenim u malim nezavisnim pivovarama.
To nas je sve i okupilo u okrilje Hrvatske Gospodarske Komore gdje je prije nekoliko mjeseci osnovana Grupacija Malih Nezavisnih Pivovara. Vjerojatno zbog angažmana u postupku okupljanja malih pivara ukazana mi je velika čast jer sam izabran za voditelja GMNP. Predstoji nam organiziranje unutar Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja i zajednička izgradnja boljeg pivskog svijeta u Republici Hrvatskoj.
Koliko je danas teško biti craft pivar, biste li opet izabrali taj put?
Biti majstor pivar ili vlasnik male nezavisne pivovare je prije svega pitanje strasti i idealizma tako da je i pitanje težine kao kad pitate majku je li bilo teško roditi dijete. Teško je ali vrijedi. To ne bira pamet nego srce.
Kako vidite Daruvarsku pivovaru, kako 5th Element, a kako hrvatsko tržište piva za 5 godina?
Imam iskustvo od maksimalne iskorištenosti kapaciteta od 250.000 hl u devedesetima do stečaja 2008. godine kada smo proizveli 2.000 hl. To nas je moglo obeshrabriti i usmjeriti u nekom drugom smjeru ali evo, već 25 godina u Pivovari Daruvar radim s istim ljudima koji dijele tu zaljubljenost u pivo i pivovaru. Zbog toga vidim Pivovaru Daruvar kao pokretača novih i čuvara starih tradicija, a hrvatsko tržište kao tržište s ponudom raznovrsnih pivskih stilova i priča ispričanih iz malih nezavisnih pivovara. Želja mi je da se linije 5thELEMENT proširi na najmanje 10 stilova u stalnoj ponudi, odnosno udvostručenje postojeće i vjerujem da će i na hrvatskom tržištu biti znatno šira ponudu piva od današnje.
Što nam novoga spremate, na koje festivale idete i koje biste pubove preporučili za uživanje u vašim pivima?
Vjerojatno će mi pozicija voditelja Grupacije malih nezavisnih pivovara nametnuti obvezu da posjetim što više festivala kako bi direktno kontaktirao sa svim malim nezavisnim pivovarama. Što se tiče ponude linije 5thELEMENT, novosti su još uvijek u glavi, postoje želje ali i ograničenja, tako da je teško o tome govoriti sa sigurnošću. Smatram da je ispunjavanje cilja od deset stalnih stilova u ponudi dovoljna najava smjera kojim želimo ići. Što se tiče uživanja u 5thELEMENT pivima uz sve ostale craft barove zbog svoje rasprostranjenosti, a i dobre povezanosti s hranom preporučio bih Batak grill i Leggiero barove.
Pozovite na svoj način sve ljude na 2. Zagreb Chill&Grill!
Pivo je hrana, a gril i pivo su dokazano bolji izbor. Ne propustite priliku da vam nepce zahvati punina okusa piva i grila, a srce ispuni strast kao pokretačka snaga svake kreativnosti!
Festival Zagreb Chill&Grill traje od 27.4. do 1.5. na Bundeku Organizator festivala je Gastro.hr, Glavni medijski partner: 24sata. Generalni pokrovitelj je Podravka, ostali partneri su: Pevec, Jamnica - službena voda festivala, Tele2, Labud, Kisko i Permetal, Dukat President, Zvijezda, Jack Daniel’s Tennessee Whiskey, Mesna industrija Ravlić, NESCAFÉ i TOI TOI.