18. ožujka 2015.

Uradi sam: Domaće brašno

Uradi-sam-Domaće-brašno
1/5
Igor Kralj/PIXSELL
gastro postao gastro.24sata.hr
"Najkvalitetnije domaće brašno možete dobiti lako: uzmite bilo koju cjelovitu žitaricu organske kvalitete i sameljite je u mlinu za brašna i za nekoliko minuta imate brašno“, preporučila je Maja Kefeček koja se već dugi niz godina bavi proučavanjem i promicanjem zdrave i prirodne prehrane te je autorica dvije kuharice "Kruh i peciva" te "Slano i slatko od brašna".

Kruh naš svagdanji, spominje se i u najpoznatijoj molitvi. Bez obzira na stanje novčanika osnovna je potreba svakog čovjeka. Jednostavno je nezamisliv život bez kruha, a samim tim i brašna kao njegovog glavnog sastojka. Nekada je svako domaćinstvo imalo tri vreće: brašno, šećer i sol…i preživljavalo se. Domaći kruh pekla je svaka domaćica, bio je dio njene svakodnevice. Danas? Hm, ponekad graniči sa naučnom fantastikom, a svima je užitak zagristi hruskavu koricu svježe ispečenog kruha.

Ritam i stil današnjeg života "prisilio“ nas je na korištenje industrijskog bijelog brašna. Vodenice, kameni žrvnjevi, uglavnom su turističke atrakcije. Isto tako, na žalost, zbog siromaštva većina stanovništva konzumira samo tzv. bijeli kruh, vrlo loše kvalitete. Sve je veći broj, osobito djece, intolerantnih na gluten, osnovni sastojak brašna.

No, za one koji mogu i žele nudi se široka paleta žitarica: pšenica, pir, proso, ječam, kukuruz, raž, a da ne govorimo o "egzotičnim“ kao što su riža, slanutak, soja, amarant, kvinoja, badem, heljda… Sve je stvar izbora i maštovitosti.

"Ako vam je vodeni mlin nedostupan, a ono što industrija nudi možda nije vaš prvi izbor, danas je na tržištu moguće nabaviti kućni mlin za brašno ili za manje količine možete koristiti mlinac za kavu", kaže Maja Kefeček. 

domaca-brasna | Author: Igor Kralj/PIXSELL Igor Kralj/PIXSELL

U moru brašna koja možete sami napraviti pitamo se koje izabrati? Maja za kruh preporučuje integralna brašna sadrže prehrambena vlakna, vitamine B skupine, minerale, bjelančevine, fitokemikalije kao i vitamin E. Ekološka bijela brašna jednako tako se mogu koristiti samo što su nutritivno manje vrijedna. Polubijelo brašno najzgodnije je za pripremu raznih kolača i pita.

Za sve one koji imaju celijakiju, kao i intoleranciju na gluten evo ona koja ga ne sadrže: kukuruzno, amarantovo, proseno, heljdino, rižino, brašno slatke riže. Sva ostala sadrže gluten: pšenično bijelo,polubijelo, integralno, graham, brašno durum pšenice, ječmeno, raženo, pirovo, kamutovo. Proseno brašno vrlo je hranjivo i može se korisiti samo ili pak u kombinaciji sa kukuruznim ili rižinim brašnom. Dobar savjet za kukuruzni kruh: kukuruzno brašno "pofuriti“ tj. preliti vrućom vodom pa tek onda baciti se na izradu. Kukuruzna krupica također se može korisiti za izradu kruha, peciva i biskvitnih tijesta(torta, muffina...). Ima fini slatkasti okus.

Heljdino brašno ima jaku aromu i može se koristiti samo za npr. pripremu palačinki, za druge slastice ili kruh preporuča se kombinacija sa brašnom neutralnijeg okusa: pšeničnim, pirovim, prosenim i sl. Heljdino brašno ima vrlo visoku nutritivnu vrijednost jer sadrži proteine, željezo, vitamine i minerale.

Još jedno egzotičnije brašno, rižino, koristi se, ali u manjoj količini, u izradi kruha i kolača jer daje notu gorkosti ukoliko pretjeramo. Brašno slatke riže kruh i kolače obogati "ljepljivom“ teksturom i također se koristi u manjoj količini.

Naš kruh itekako možemo obogatiti i igrati se okusima, a sebi i obitelji priuštiti slavlje za sva čula, od okusa, mirisa pa do onog najvećeg, mijesiti rukama tijesto. 

Uživajte u ukusnim i zdravim jelima Maje Kefeček iz kuharica "Slano i slatko od brašna" i "Kruh i peciva" u kojima možete koristit domaće brašno:

Mirisna focaccia

Pikantni zavijuci s medvjeđim lukom

Brzi krekeri sa sjemenkama

 

Komentari 0
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.