Jutarnji program Weekend Media Festivala bio je sexy, ali iz neočekivanih razloga - zbog sveopće pomame za sadržajem o hrani. Panelisti su raspravljali o trajnoj popularnosti gastronomskih formata u medijima te zvjezdanom statusu chefova koji iz toga proizlazi.
Na panelu "Kuhamo dobar sadržaj" sudjelovali su Emina Basara, urednica magazina StoryGorumet, chef restorana Freyja Josip Tomas te Darko Kontin, gastro bloger koji je bio prezenter portala missGASTRO i projekta Gastrolovci. Panel je moderirao Mate Janković, uz čije se ime također veže sintagma celebrity chef.
U sat vremena je teško pokriti kompleksnu i dinamičnu temu kao što je gastronomija u medijima, ali panelisti su se dotakli svih aktualnih tema – od food blogova, reality formata, celebrity chefova pa do odgovornosti medija i ugostitelja za edukaciju konzumenata te trendova. Situaciju najbolje oslikava jedna od uvodnih rečenica moderatora Mate Jankovića, koji je napomenuo da je u razdoblju kada je on počeo kuhati postojao samo jedan celebrity chef - Stevo Karapandža. Dodao je i kako profesija nije bila cijenjena, dok je danas izuzetno popularna, čak i romantizirana. A u procesu, prema tijeku razgovora panelista, sudjeluju brojni akteri – od tiska, televizije i portala, pa do filmske industrije i kreatora sadržaja na društvenim mrežama.
TV formati kao bitna karika
Često su se, kao jedan od aktivatora interesa za gastronomiju u Hrvatskoj, spominjale rane sezone tv showova poput MasterChefa. Takvi su formati poslužili i kao odskočna daska nekim renomiranim chefovima, poput Marka Gajskog i Marka Palfija. Panelisti nisu propustili spomenuti ni utjecaj globalnih zvijezda na popularizaciju tematike, poput Gordona Ramsayja, Jamieja Olivera i Hestona Blumenthala. Ipak, više se puta nametnulo pitanje o balansu između reality komponente i hrane u televizijskim formatima. „Osobnost kandidata u takvim showovima ne možeš potpuno odvojiti od onoga što stavljaju na tanjur“, rekla je Emina Basara. Darko Kontin se nadovezao kako publika trenutno guta takav sadržaj.
Upravo su takvi showovi repozicionirali ulogu kuhara, u tome su panelisti bili složni. „Kuhari su postali zvijezde u punom smislu te riječi“, ustvrdio je Kontin. Josip Tomas je pak dodao kako često od poznanika čuje da bi se i oni rado bavili kuharstvom, ali da rijetko znaju kakav tempo života to podrazumijeva. Naglasio je i kako, primjerice, film Burnt s Bradleyjem Cooperom dobro opisuje svakodnevicu i pritiske kuhara, za razliku od brojnih drugih filmskih i tv sadržaja.
Mediji nisu samo direktno utjecali na društveni status kuhara, već i na gastronomsku scenu. „Dobra je stvar što scena napreduje, počevši od samih proizvođača. Fokus je na lokalnom i zgodnije je naći organske proizvode, ribu i meso jer ljudi imaju razvijeniju svijet. S druge strane, zbog popularnosti gastronomije, sve više ljudi misli da može otvoriti restoran. Nažalost, kako se brzo otvaraju, tako se brzo i zatvaraju“, zaključio je.
Blogeri kao akteri u popularizaciji gastronomije
Popularnosti gastronomije neosporno su doprinijeli i konzumenti koji na platformama poput bloga, Facebooka i Instagrama mogu uskočiti u ulogu producenta sadržaja. Kao što je Mate Janković spomenuo, blogeri kuharima nisu uvijek bili po volji, pa je otvoreno pitao Darka Kontina kakva su njegova iskustva. „Čuo sam različite priče, ali osobno nikad nisam imao problema. Čini mi se da je Zagreb zasebna priča jer su kuhari shvatili da uz pomoć blogera mogu doći do različitih publika. U startu im je to bilo dobro i spremno su dijelili znanje“, kazao je Darko Kontin, inače jedan od najutjecajnijih hrvatskih food blogera.
Na panelu je spomenut i projekt portala missGASTRO, Gastro zvijezda, koji okuplja najbolje food blogere i one koji za mikrobloganje koriste društvene mreže. Prema tijeku petogodišnjeg projekta, Darko Kontin, koji je član žirija Gastro zvijezde, utvrdio je kako se mogu primijetiti promjene u usmjerenju blogova - osobito u brojnosti blogova usmjerenih prema zdravoj prehrani i veganstvu. Iz toga se, neformalno, može iščitati i tijek gastro trendova na većoj razini.
Trebaju li mediji zauzeti stav?
Temi održivosti, etičnosti i zdravoj prehrani u gastronomiji posvećena je posljednja trećina panela. Matu Jankovića zanimalo je kako mediji oblikuju trendove u prehrani te bi li trebali zauzeti stav, budući da imaju odgovornost prema čitatelju. Panelisti su se složili kako odgovornost postoji, i od strane medija, ali i ugostitelja, no pitanje je ostalo u zraku.
„Prva naša naslovnica bila je komad sirovog mesa, a najnovija je tanjur 'pun prirode' pa mi se čini da postepeno idemo u tom smjeru“, dodala je Emina Basara i rekla kako je to ipak simboličan pokazatelj napretka. Darko Kontin je pak pridodao kako je mišljenja da se mediji ne moraju opredijeliti. „Na missGASTRO pokrivamo sve, a na publici je da se opredijeli. Ima blogera suradnika koji rade s mesom, poput mene, ali ima i onih koji su vegani. Publika ipak u određenoj mjeri diktira smjer medija“, zaključio je.
Mate Janković završio je panel u svom prepoznatljivom stilu. Savjetovao je publici da odu pogledati na TripAdvisor recenzije restorana, škicnuti na Instagramu kakve su fotke i komentari - pa će onda sigurno odabrati dobar restoran. Sarkastični podton na stranu, neosporno je da stvari tako funkcioniraju i da je gastronomija zbog toga još više sexy no što je bila.