Matcha, fini japanski zeleni prah, postao je pravi globalni hit – toliko da ga na tržištu sve češće nedostaje. Ono što je nekad bilo tajno oružje japanskih majstora čaja, danas je omiljeni napitak wellness generacije na Zapadu, a njegovu popularnost dodatno pumpa TikTok, a prijeti mu - nestašica i velika poskupljenja.
Potražnja za matchom raste iz dana u dan
No iza filtera i viralnih videa krije se ozbiljan problem: potražnja je eksplodirala, a ponuda to ne može pratiti. Samo prošle godine Japan je srušio rekorde u turizmu s čak 36,9 milijuna posjetitelja, a istodobno su velike kompanije koje proizvode čaj – kao što su Ippodo i Marukyu Koyamaen – morale ograničiti ili čak privremeno obustaviti prodaju pojedinih vrsta matche.
Na njihovim stranicama i dalje stoji upozorenje: “Zbog iznimno velike potražnje, dostupnost svih matcha proizvoda bit će ograničen".
Matcha
Zašto baš matcha?
Matcha se dobiva od iste biljke (camellia sinensis) kao i zeleni, crni ili oolong čaj, ali se radi od posebnih listova – tencha – koji rastu u hladu i potom se melju u fini prah. Upravo zbog posebnog načina obrade i bogatog, kremastog zemljanog okusa matcha se smatra luksuznijom varijantom čaja.
Iako proizvodnja matche čini tek oko 6% ukupne japanske proizvodnje čaja, potražnja je posljednjih godina poludjela. Rezultat? Cijene rastu brže od pjene na matcha latteu.
Skupi listovi iz Kyota
Prema podacima Global Japanese Tea Association, cijena tencha listića u travnju 2025. dosegnula je 8.235 jena po kilogramu – čak 1,7 puta više nego prošle godine.
A razlog je i u prirodi: regija Kyoto, srce proizvodnje tencha listića, prošle je sezone pogođena vrućim i suhim vremenom, što je smanjilo prinose.
“Ove godine imamo kvalitetu, ali ne i kvantitetu", opisuje američki uvoznik matche Zach Mangan iz njujorške tvrtke Kettle Tea.
Odlazi li matcha latte u povijest zbog nestašice?
Kakva je budućnost matche?
Prema Forbesu, tržište matche bi do 2028. moglo vrijediti oko 5 milijardi dolara, a rast ne pokazuje znakove usporavanja. Japansko ministarstvo poljoprivrede bilježi da je proizvodnja tencha listića danas 2,5 puta veća nego prije 10 godina, ali farmeri upozoravaju: kako urod jako ovisi o vremenskim prilikama.
Ako to stavimo u kontekst povećane globalne potražnje znače možemo zaključiti da su nestašice i poskupljenja postali nova realnost.