Špajza 06. travnja 2017.

Umjesto šećera: Top 10 prirodnih zaslađivača

Thinkstock
gastro postao gastro.24sata.hr
Umjesto bijelog šećera, možete koristiti i puno zdravije alternative!

Kada pripremate deserte, tople napitke ili različite slastice, vjerojatno uvijek posegnete u kuhinjski ormarić za dobro znanim bijelim, kristalnim šećerom. No poznato je kako upravo bijeli šećer može potaknuti proizvodnju karijesa, uzrokovati dijabetes ili čak biti glavni uzrok pretilosti.

Stoga, zašto radije ne biste koristili neku zdraviju alternativu? Pronašli smo čak 10 različitih sladila koja su prirodna i puno bolja za vaše tijelo i zdravlje od običnog bijelog šećera.

1. Med

Med je vjerojatno najzdraviji zaslađivač upravo zato što sadrži mnogo antioksidansa, enzima, željeza, cinka, kalcija i fosfora. Također, dobar je izvor i vitamina B6 te niacina i riboflavina. Najvažnije je da se med termički ne obrađuje, jer tako zadržava svoja blagotvorna svojstva. I najbolji med je onaj koji je bogate, tamne teksture. Stoga, zasladite čaj, žitarice za doručak ili zdrave napitke upravo ovim sjajnim sladilom!

Kako prepoznati pravi med? | Author: Thinkstock Thinkstock

2. Stevija

Ova sjajna mala biljka, porijeklom iz Južne Amerike, sada je dostupna gotovo u cijelom svijetu. Ono što je najbolje kod stevije jest to da ne sadrži niti jednu kaloriju, dok primjerice žlica meda ima čak 64 kalorije. Sastojci koji se nalaze u lišću stevije, a koji ju čine tako slatkom, čak su 200 puta slađi od običnog šećera. Zato nije potrebna velika količina stevije da biste zasladili nešto. Upravo iz tog razloga, steviju možete nabaviti u kapljicama, tableticama (kao uobičajena umjetna sladila) i sličnim, malim pakiranjima. Za razliku od meda, stevija je otporna na visoke temperature i njen sastav i djelovanje se ne mijenjaju zagrijavanjem pa ju slobodno dodajte u omiljene kolače ili tople napitke.

3. Datulje

Ukusno voće koje je bogato kalijem, željezom, manganom, magnezijem, vitaminom B6 i bakrom. Lako su probavljive te pomažu bržoj razgradnji proteina, ugljikohidrata i masti, a prema nekim istraživanjima, mogu čak pomoći smanjiti kolesterol (LDL). Datulje možete samljeti u finu pastu te potom nju koristiti kao zaslađivač za primjerice sladolede, različite slastice i slično. Dovoljno je namočiti ih u vruću vodu, ostaviti da ju upiju te samljeti u blenderu dok ne dobijete pastu sličnu maslacu od kikirikija.

4. Šećer od kokosa

Uz super zdravo kokosovo mlijeko i kokosovo ulje, postoji i ovo odlično sladilo - kokosov šećer. Naime, radi se o šećeru od kokosove palme. Sadrži željezo, polifenole, kalij, cink, antioksidanse te fitonutrijente. Možete ga koristiti u jednakoj količini kao i običan bijeli šećer te je jednako otporan na termičku obradu. Stoga, dodajte ga u kavu ili čaj, deserte, i uživajte bezbrižno!

5. Javorov sirup

Porijeklom iz Sjeverne Amerike, ovaj divni i mirisni tekući zaslađivač, pretvara svaku slasticu u pravu malu deliciju. Organski se proizvodi te se stoga smatra vrlo zdravim sladilom. Naime, javorov sirup skuplja se iz kore drveta koja se zareže, tekućina se skupi u posudu, prokuha kako bi višak vode ispario te se procijedi kako ne bi sadržavao različite mrvice ili ostatke kore drveta. S obzirom na to da je bogat antioksidansima, javorov sirup je sjajan borac protiv slobodnih radikala. Otporan je na visoke temperature tako da ga slobodno možete dodati u bilo koju slasticu koju pripremate.

Debeljuškaste palačinke s javorovim sirupom | Author: Thinkstock Thinkstock

6. Melasa

Ovaj bogati i mirisni, prirodni zaslađivač, bogat je željezom, kalijem, bakrom, kalcijem, manganom i selenom. Melasa je otporna na visoke temperature, a zbog bogatog mirisa i teksture, možete ju dodavati i na meso za roštilj. Također, zbog intenzivne boje i mirisa nije preporučljiva za zaslađivanje nekih slastica, poput onih koje pripremate s vanilijom i slično.

7. Balzamični ocat

Iako ga možda ne možete dodati u sok, kavu ili čaj, balzamični ocat možete koristiti u nekim desertima, ali i salatama, posebice onim s voćem. Svojim delikatnim okusom i mirisom, obogatit će svako jelo. Bogat je antioksidansima te pomaže u borbi protiv slobodnih radikala, te sadrži enzim pepsin koji pomaže probavi.

8. Pire od banane

Banane su bogate vlaknima i kalijem te su odličan izvor vitamina C i B6. Možete ih ostaviti da sasvim dozriju pa samljeti u pire i koristiti ga za zaslađivanje različitih slastica - od sladoleda, smoothieja, pudinga i slično.

9. Sirup od smeđe riže

Ovaj sirup nastaje uslijed fermentacije smeđe riže s enzimima koji zaustavljaju proizvodnju škroba. Dobivena tekućina se zagrijava dok ne postigne teksturu sirupa. Taj sirup potom možete koristiti kao zdravo sladilo u receptima koji primjerice traže dodavanje kukuruznog sirupa ili melase.

10. Džem od voća

Ovo sladilo ne možete dodati u baš sve slastice, ali ga možete dodati u one koje traže tekuće ili gusto sladilo. Pripremite sami ovaj sjajni zaslađivač od voća poput jabuka, borovnica, jagoda, krušaka ili grožđa i uživajte u sjajnom i zdravom desertu!

Komentari 1
Pogledaj sve komentare
  • Blondebitch 22:03 06. Travanj 2017.

    Zaboravili ste xylitol, tj. Brezin šećer a bolji je od svih gore navedenih...i u kavu i u ručak i u kolače!